קיבוץ בחן - הימים הראשונים

קיבוץ בחן הוקם בשנת 1954 (טקס העליה לקרקע התקיים ב-10 לאוקטובר 1954, ערב חג הסוכות) ע"י גרעיני עולים (הראשון נקרא גרעין 'למרחב') מארגנטינה בפרט ודרום אמריקה בכלל, אשר הקימו מאפס את הקיבוץ על אסיפת חברית בחדר האוכל בחןמשלט צבאי מימי מלחמת העצמאות שכונה "משלט 82".

 

הקיבוץ מאז ומעולם הוגדר כלא משויך תנועתית והיה תמיד א-מפלגתי שלא כמו קיבוצים אחרים אשר קיבלו סיוע מתנועת אם או ממפלגה פוליטית כזו או אחרת. בחן הוקם ושרד שנים רבות בכוחות עצמו, ומה שהניע את מקימי הקיבוץ היא האידיאולוגיה וערכי הציונות והחלוציות שאותם הביאו מהבית ומתנועת הנוער.

 

הגברים הצעירים והשובביםבשנות השמונים של המאה ה-20 התרחש זעזוע כלכלי וחברתי בתנועה הקיבוצית שלא פסח גם על בחן ובעקבותיו חלה עזיבה גדולה של חברי קיבוץ וביניהם בעלי תפקידים מראשי הקיבוץ ועמודי התווך. הזעזוע היה עמוק בקרב אלו שנשארו, והפצעים שהגלידו הותירו צלקות עד היום בנשמותיהם, אך בכוחות משותפים הצליחו הנשארים לאסוף את השברים, לשקם את הקיבוץ ולהקימו בשנית והפעם עם ניסיון של מעל ל-30 שנה. קיבוץ בחן הוא מחלוצי הקיבוצים שהחלו להנהיג שיטת תפיסה אחרת מהשיטה שהייתה נהוגה עד אז בקיבוצים: לא עוד תפיסת השוויון הטוטאלי של שיטת הקיבוץ הישן, ריקודי עם בקיבוץ בחןשלפיה כל אחד נותן את מה שהוא יכול ומקבל את מה שהוא צריך, מעתה כל אחד יקבל על פי מה שהוא נותן. לא עוד אבטלה סמויה ובזבוז לא מבוקר. מעתה דרישות יצרניות ומתן דין וחשבון. אך מצד שני החליטו חברי בחן לשמר את הדמוקרטיה ואת עיקרון העזרה ההדדית וחיי הקהילה ולהיות ערבים זה לזה, לעזור לנזקקים, לחולים ולבעלי המוגבלויות.

 

 

ארכיאולוגיה – תל בחן:

גת בקיבוץ בחןבשטחי קיבוץ בחן נמצאו ממצאים ארכיאולוגים רבים בהם: גתות רבות ליצירת יין (נראה שבמקום היה אזור תעשייה רחב היקף), כלי חרס רבים, ומבנים. בראש תל בחן נמצא ישוב יהודי (זאת מלמדת מקווה הטהרה שנמצאה במקום) שבו ריצפת פסיפס שנחרבה. הממצאים במקום מעידים על התיישבות במקום בתקופה הביזנטית ואף בתקופה המקראית.
לאורך השנים רשות העתיקות ערכה בתל בחן חפירות תיעוד והצלה שונות, ובשנת 1968, עת נחפר מקלט בחצר המשק נתגלו 3 אתרי קבורה מהתקופה המקראית הקדומה ובהם ממצאים וכלי חרס רבים מהתקופה המקראית הקדומה.
בשנת 2008 נערכו חפירות תיעוד נוספות בעקבות פרויקט הרחבת הישוב שמתפרס על פני שטח שככול הנראה שימש בתקופות קדומות כאזור תעשייה ובו נמצאו 8 גתות ליצור יין וממצאים נוספים.