דיון

1. הצגת תקציב החינוך עדכני והיערכות לשנה הבאה

לישיבת הוועד הצטרפו נציגות מינהלת החינוך והציגו את התהליכים המתקיימים במערכת, ההערכות לשנה הבאה ועדכוני תקציב.

הוצגו לועד עיקרי תהליך שיתוף הציבור שנעשה לאחרונה, מתוך צורך לעצור ולבחון מחדש את מענה המערכת לצרכי הקהילה.

הודגש הצורך בהתאמות. התהליך כלל הקשבה לצרכים, רצונות והצעות של הורים, ילדים ונוער.

כחלק מהתהליך בוצעו שיחות רקע עם נציגים מהישוב, מהמועצה ועוד, התקיים מפגש שיתוף קהילתי בהשתתפות נציגים מכלל השכבות, התקיימו שיחות עומק עם הורים + שאלון שבו השתתפו מעל 100 הורים. בנוסף התקיים שיח משמעותי עם בני נוער. כעת המערכת  בתהליך עיבוד והטמעה של המענים.

התפיסה של החינוך הינה יצירת מרחב בטוח לנוער, חיזוק הזהות האישית והיישובית, מתן מענים פרטניים, נוכחות "מבוגר משמעותי", פיתוח מנהיגות, והתערבויות חינוכיות בהתאם לצורך.

תובנות עיקריות שעלו מהשאלון:

מה עובד טוב: פעילויות בחופשות, מענה לצורך (בשעות שבהן ההורים לא בבית), מינון נכון של המסגרות כיום והקשרים החברתיים בין הילדים.

מה דורש שיפור: תחלופה גבוהה של כוח אדם, איכות ותוכן הפעילויות, חזות המבנים וניקיון המרחב ומענה פרטני וחיזוק הקשר בין מדריכים לילדים.

ההערכות התקציבית בחינוך :שנת הפעילות הנוכחית (2024–2025) נפתחה עם יתרה מדווחת של כ־220,000 ₪. במהלך מאי 2025 התברר כי קיימים פערים משמעותיים, והיתרה בפועל נמוכה בהרבה, כ־120,000. הפערים נבעו בעיקר מעדכוני חיובים רטרואקטיביים של המועצה (חשבוניות וחיובים שהתקבלו באיחור) ואופן רישום השתתפות הוועד בתקציב החינוך. היתרה המעודכנת ליום 31.5.25: כ־54,000 ₪.

בוצעה בדיקה תקציבית מקיפה, ומנהלת החינוך קיבלה הנחיות לפעילות הקיץ, בהתאם למסגרת התקציבית החדשה.

היערכות להמשך: סיום שנת הפעילות עם יתרה של 5,000–10,000 ₪ לשימוש בבלת"מים או לפתיחת השנה הבאה.

ההיערכות לשנת הפעילות הבאה (תשפ"ו): גובשה תפיסה לניהול תקציבי זהיר ומאוזן שבו כל רכיב מאוזן בפני עצמו ע"י הקדמת הרישום למסגרות, עדכון מחירים והגדרת מינימום משתתפים.

לאור קיטון דמוגרפי משמעותי יתקיים שינוי במבנה החברתונים: א'-ג' יהיו יחד – 5 ימים בשבוע, ד'-ה' 3 ימים בשבוע ושכבת ו' בבדיקה כעת, שוקלים פורמט דומה לנעורים – 2 ימים בשבוע (אחה"צ/ערב).

בהשוואה לחברתונים/ מרכזונים בישובים אחרים בעמק, המסגרות בבחן היום בתת תמחור משמעותי השנה ולכן גרעוניות. שכבות א-ב לדוגמא, שילמו 250-400 ₪ פחות לחודש לעומת ישובים אחרים (לא כולל הזנה) טווח המחירים בעמק עמד של 1250-1400 ₪ לחודש בשנת הפעילות הנוכחית

מינהלת החינוך מבקשת  מהועד לאשר את התעריפים לשנה הבאה. מדובר בהעלאה משמעותית, אשר מוצעת בכובד ראש, מתוך הבנה שאין אפשרות להיות גרעוניים.

בחברתונים ובנעורים – תינתן הנחה מסוימת למשלמי דמי החינוך, כמי שמשלמים סכומים נוספים שתומכים במערכת החינוך הישובית. המחיר למסגרות יהיה אחיד לכולם, ההטבה תינתן בזיכוי למשלמי דמי חינוך.

וד-הא-גקבוצה
 220 8501000עלות לחודש תשפ"ה
יום פעילות 1 לעומת 2 בתשפ"ובגין ג-ד  בגין א-בהערות לגבי תשפ"ה
4009901400עלות לחודש תשפ"ו
235מספר ימי פעילות
234347סה"כ ילדים בקבוצת גיל

טובית שאלה האם יישום המסקנות מהשאלון שנשלח להורים צפוי להביא לעלייה במספר הנרשמים והאם הקהילה מודעת ונחשפת לשיפורים.

רותי השיבה כי חלק מהמסקנות כבר מיושמות בשטח, כמו מבצעי ניקיון עם ההורים בחברתונים. מתקיים היערכות בתחום כ"א, כולל העסקת מדריכים חדשים. התהליך לוקח זמן, אך השינוי מורגש. בנוסף, ציינה כי יש קושי בהעברת המידע – התושבים לרוב לא קוראים את ההודעות המפורסמות ב"רמזור", ולרוב אנשים מחליטים האם להירשם למערכת לפי שיקולים משפחתיים, כלכליים וחברתיים.

עדי הדגישה כי דפוסי ההרשמה משתנים לפי גיל – בגילאים הצעירים ההרשמה נובעת בעיקר מצורך, ובגילאי הנעורים יותר מהיבטים של שייכות חברתית.

רויטל ציינה כי כניסה לתהליך השיתוף ציבור נבעה מתוך הבנה שמינהלת החינוך צריכה "לחשב מסלול מחדש". בנוסף לשיתוף הציבור, מתקיים תהליך מול התק"צ, במסגרתו נבחנים תחומים נוספים הדורשים התייחסות. תהליכים אלו יובאו לפרסום בהמשך.


גלית הציעה שעם תחילת הרישום יפורסם גם מידע על השינויים והתהליך, תוך הדגשת המענה לצרכים שעלו מהשיתוף הציבורי.

גידי הביע תמיכה בעדכון התעריפים, מתוך הבנה שאין אפשרות לפעול בגירעון. הוא הדגיש את הצורך לשווק את השינויים כתוצאה מהשיתוף הציבורי. בנוסף, ביקש לוודא שההנחה התקציבית של השתתפות הוועד נשארת בגובה של 70 אלף ש"ח.

דנית אישרה כי זו ההנחה הקיימת.

גלית הציעה ביצירת מודל הטבות למי שנושא בעלויות של כל "החבילה" (חח"ק, תנועה ודמי חינוך).

מתת הוסיפה שהכוונה היא להביא לכך שהחח"ק יעמוד על רגליו תקציבית, ולבצע בידול בין מסגרות החינוך השונות.

עדי העלתה דילמה עתידית אשר יתכן ויצטרכו להתמודד איתה – מה יקרה אם יירשמו מספרים שקרובים למינימום אך אינם עומדים בו.

מתת הסבירה שאם לא נגיע למינימום נרשמים – או שהמסגרת לא תפתח או שהמחיר ישתנה על מנת לכסות עלויות.

דוני שאל האם 50% השתתפות במערכת החינוך מייצגת את היעד הרצוי לנו, האם זה מה שמשקף את מה שאנחנו רוצים?

אביטל ציינה כי ההיבט הכלכלי אינו היחיד – חשובה גם מהי התמורה.

עדי הסבירה כי כרגע מערכת החינוך מתמודדת עם מצב הישרדותי, במאמץ להמשיך לפעול.

אורן העיר כי יש חוסר פרופורציה בעליית המחירים בין השכבות. בנוסף, בסוגיית הרישומי מינימום, הציע לבחון תמחור מבוסס על כמות משתתפים (מחיר X ל 25 נרשמים ומעלה, מחיר Y מתחת ל 25 נרשמים).

מתת הסבירה כי עליית המחיר המשמעותית בשכבות א’-ג’ נובעת מהנחת עבודה שכל חברתון צריך להיות מאוזן תקציבית בפני עצמו. בשנה שמסתיימת, זה לא היה כך ובעצם נשענו על יתרות משנים קודמות.

טובית הציעה ליזום קמפיין הסברה וחוגי בית, ולא להסתפק רק בפרסום של פתיחת ההרשמה. יש לשווק ולעשות עבודה מקדימה כדי להגדיל את מספר הנרשמים.

החלטה
הועד המקומי מאשר פה אחד את התעריפים למסגרות החינוך השונות לשנה"ל הבאה, כפי שהוצגו על ידי מינהלת החינוך.


2. החלפת שער היישוב – מקורות תקציב

גידי הציג ניתוח של מס' סעיפי תקציב קיימים:

תקציב 2025 – תכנון מול ביצוע סעיפים שונים – מאי 2025
סעיף תקציביתכנון 2025ניצוליתרה% ניצול
השקעות / פרויקטים מיוחדים (בלת"מ)        58,139        7,494      50,6450.13
יעוץ משפטי        10,000        8,407        1,5930.84
תיקוני תשתיות        90,000      55,837      34,1630.62
תרבות        70,000      61,465        8,5350.88

בסעיף בלתי צפוי (בלת"מ) קיים בשלב זה ניצול תקציבי נמוך, אם כי לרוב סעיף זה מנוצל לקראת סוף השנה.

בסעיפי יעוץ משפטי ותיקוני תשתיות יש צפי לחריגה – יש לקחת זאת בחשבון בקבלת ההחלטות.

בסעיף תרבות, קיימת יתרה של כ-8,500 ש"ח עד לסוף השנה – סכום שאינו מספק וצפוי לדרוש תוספת תקציבית.

הצעה למימון פרויקט החלפת השער:

עלות הפרויקט המשוערת: כ-120,000 ₪ (השער, התאמות חשמל וביטון וכד').

בטבלה נפרדת שהוצגה, פורטו מקורות המימון האפשריים:

  1. אגרת שמירה 2024 – 24 אש"ח
    1. מרכיבי בטחון פקע"ר 2025 – 16 אש"ח (6 מסעיף גדרות + 10 מסעיף כביש כורכר).
  2. שני הסעיפים דורשים אישור של המועצה ושל פקע"ר. אורית פועלת מול הגורמים הללו לקבלת אישור.
    1. יתרת תקציב ועד 2024 – קיימת יתרה פנויה בסך  55,000 ש"ח.
    1. סעיף בלת"מ 2025 – הוצע לשריין 10,000  ש"ח נוספים.

סה"כ (בכפוף לאישורים): 105,000 ש"ח.

מעבר למקורות הקיימים לועד, נעשו פניות נוספות לקבלת סיוע תקציבי מהמועצה, מול גורמי ביטחון שונים ומול הקיבוץ. עדכון יימסר לוועד כאשר הבדיקות יושלמו.

אתגרים תקציביים נוספים העומדים בפני הועד:

המלצה ובקשת אישור:

גידי המליץ לוועד לאשר התקדמות עם פרויקט החלפת השער מול חברת ב.ג. אילנית, על סמך התוכנית והמימון הקיים/המותנה. במקביל, ימשיכו המאמצים לגיוס תקציב נוסף ממקורות חיצוניים.

דוני עדכן בנושא לוחות זמנים: לאחר אישור הוועד, והשלמת מדידות ע"י הקבלן – צפוי תהליך של עד 45 יום עד לאספקת והתקנת השער בפועל.

החלטה

הועד המקומי מאשר פה אחד לאשר את הצעת המחיר לב.ג אילנית שערים ולהתקדם עם פרויקט החלפת השער.


3. עדכון בנושא פרויקט הבטחון : גדר, תאורה ודרך

דוני עדכן כי התקיימה פגישה השבוע בנוגע לקידום פרויקט הגדר, בהשתתפות: דגנית טריסטר מהחכ"ל , חוסני – מנהל הפרויקט, ג'מאל חאג' יחיא – מתכנן הפרויקט, רן פישר – קב"ט המועצה, אושרית מסורי ונציגים מטעם היישוב.

הנושאים המרכזיים שעלו בפגישה:

  1. הסטת סיב אופטי ומצלמות אבטחה: הובהר כי הסטת הסיב האופטי ומצלמות האבטחה אינן כלולות בתכולת הפרויקט. בנוסף, במסגרת החלפת עמודי התאורה, תבוצע הסטת קו החשמל, מה שיגרום לניתוק של מערך המצלמות ההיקפיות. נדרשת בחינה מחודשת של ההשלכות התפעוליות והתקציביות של מהלך זה ובדיקת הסטת תקציב לטובת זה.
  2. תכנון דרך הביטחון מאחורי "אוטופיה" : קיים צורך להבהיר את תוואי הדרך המתוכנן ולבחון פתרונות הולמים.
  3. סוגיית התקציב: התקציב המקורי שאושר לפרויקט עבור שלושת יישובי קו התפר עמד על 4.7  מיליון ש"ח, אך לאחר עדכון, התקציב ירד ל-3.1 מיליון ש"ח בלבד. ליישוב בחן הוקצה מתוך זה סכום של 1.122  מיליון ש"ח. היישוב מבקש הבהרה מהמועצה  לסיבת הפחתת התקציב הכללי.

קיבלנו הצעות מחיר מחברת טלראן להעתקת הסיב האופטי בעלות של כ 100,000 ₪, ומדימה –העתקת מצלמות האבטחה בעלות של כ 60,000 ש"ח.

ליישוב קיים תקציב של 500,000 ש"ח מרמ"י לפיתוח הדרך מאחורי רחוב אלה.

מאחר והדרך האמורה תיכלל בביצוע במסגרת פרויקט הביטחון, עלתה הצעה משגיא מנכ"ל החכ"ל להשתמש בחלק מתקציב זה בכדי לממן את העתקת הסיב והמצלמות.

יש לקחת בחשבון כי אם תתקבל החלטה כזו, הדבר יפחית את היתרה לשימושים אחרים, שעודם בתכנון ולא גובשו סופית.

בשלב זה, ניתן אישור לחכ"ל להתחיל בביצוע מקטע 1 בפרויקט – בחלק המזרחי של היישוב אשר יכלול התקנת תלתלית, סלילת דרך והתקנת עמודי תאורה חדשים (חיבור החשמל יבוצע בשלב מאוחר יותר).


4. מצלמה במקלט חדר האוכל

מתת עדכנה כי המקלט שבחדר האוכל עבר "מתיחת פנים" בעזרת שיתוף פעולה של מינהלת החינוך ותושבים מהיישוב. המקלט נותר פתוח לעת עתה, בשל המצב הביטחוני. עם זאת, מאחר והמקלט פתוח, אנשים נכנסים ולצערנו בחלק מהמקרים משאירים לכלוך, אי סדר ולעיתים גם נזקים וונדליזם. בשל חשיבות המקום, עולה בקשה להתקנת מצלמות אבטחה בתוך המקלט, לטובת אפשרות פיקוח ואכיפה במיקרים שהוזכרו לעיל ובתקווה שיסייע במניעה של מיקרים עתידיים.

דוני ציין כי נושא הצבת מצלמות במרחבים ציבוריים נדון כעת בוועדה המוניציפלית, והנושא ייבחן במסגרת הדיונים של הועדה.


כותבת הפרוטוקול: אורית קיסרי, מנהלת ישוב, ועד מקומי בחן

דילוג לתוכן