דיון

1. ארנונה 2026 – החלטת מועצה

בהתאם לדיון במליאת המועצה, המליאה החליטה על העלאה חריגה וגורפת בארנונת מגורים בעמק חפר, שהיא בנוסף להעלאה של העדכון האוטומטי של משרד הפנים, וזאת נוכח השלכות המלחמה והעלייה בעלויות במשק.

לשנת 2026: 3.9% ו לשנת 2027: 2.6%.

נכון למועד זה, שיעור העדכון האוטומטי לשנת 2026 טרם פורסם. יש להעריך שהוא יהיה סביב 3.6%.

סה"כ ההכנסות מארנונה לתקציב הישוב לשנת 2025 הם  1,286,636 ₪.
בהתאם לתוספת האוטומטית המוערכת של משרד הפנים של 3.6% ולתוספת החריגה של  3.9%  לבקשת המועצה, שני מרכיבים אלו מביאים לגידול מצטבר בשנת 2026 של 7.5% בהכנסות מארנונה, ומסתכמים בתוספת של  96,498 ש"ח לתקציב הישוב.

סה"כ ההכנסות לישוב לשנת 2026 צפויות להיות 1,383,134 ₪.

(מצ"ב בסוף הפרוטוקול נספח עם חישוב העלויות)

2. ארנונה 2026 – החלטת ועד

ההעלאה השנתית המותרת לארנונת מגורים הינה  10%.

כלומר, הועד המקומי, יכול לאשר העלאה נוספת (מעבר לבקשת המועצה ומשרד הפנים) ובתנאי שלא יחרוג מהעלאה כוללת של 10%.

ועד מקומי אשר מעוניין להגיש בקשה להעלאה החורגת מבקשת המועצה, נדרש להגיש בקשה נפרדת ומנומקת בהתאם להנחיות ולהליך המקובל.

במהלך הדיון צוין כי רובו הגדול של עדכון שיעור הארנונה נכפה על היישוב ע"י משרד הפנים והמועצה, והדבר אינו  נתון לשיקול דעתו של הוועד המקומי.

הדיון התמקד בהחלטת הוועד המקומי בנוגע לתוספת של כ 2.5%, אשר תתווסף על גבי השיעורים המחייבים.

תוספת נוספת של 2.5% בהכנסות מארנונה מסתכמים בעוד  60,776 ש"ח נוספים לתקציב הישוב, המשמעות היא שסה"כ ההכנסות לישוב לשנת 2026 יהיו צפויות להיות 1,443,910 ₪.

השפעת בקשת התוספת של הועד על התושבים:

בהתאם לסימולציה שעשינו עולה כי התוספת של 2.5% הנתונה להחלטת הועד משפיעה באופן הבא:

לבית של 120 מ', מדובר בתוספת של 198 ₪ לשנה/ 16.5 ₪ לחודש.
לבית של 180 מ', מדובר בתוספת של 280 ₪ לשנה/ 23.3 ₪ לחודש.
לבית של 220 מ', מדובר בתוספת של 328 ₪ לשנה / 27.3 ₪ לחודש.

תוספת זו נדרשת מתוך התחשבות במצבו התקציבי של היישוב וחוסר יכולת לעמוד בצורכי השירותים הקהילתיים.

הוועד ציין כי תקציב היישוב מצוי בגרעון מזה מס' שנים, וכי אין לוועד המקומי מקורות תקציביים חלופיים.
בנוסף לכל זה, בשנה האחרונה נרשמה עלייה חדה ביוקר המחיה ובאופן ישיר גם הוצאות היישוב על שירותים, תחזוקה ותפעול.
יודגש כי גם לפני גל ההתייקרויות, התקציב היה מצוי בגרעון מובנה, וכעת המצב רק החמיר. בנוסף, גם % המע"מ עלה בשנה זו, מה שמוסיף לנטל התקציבי הכולל על היישוב.

לאור כל הנתונים והשיקולים, חברי הוועד המקומי רואים חשיבות קריטית באישור תוספת הארנונה כללית  בגובה 10%, כצעד הכרחי לייצוב התקציב ולשמירה על רמת השירותים לתושבים ככל האפשר.

ההחלטה

הועד המקומי מאשר פה אחד לבקש העלאת הארנונה מקסימלית בגובה של 10%. מתוך הבנה, כי התוספת של 2.5% תתוסף בשלמותה לתקציב הישוב.

3. עדכונים שוטפים

3.1 עדכונים מונציפאליים:

שימוש במחסן הוועד – עגלת הקפה

גידי עדכן כי שירן, בעל עגלת הקפה דאג לפנות ולנקות את הציוד שהיה מונח מאחורי העגלה.
בהמשך לכך, שירן פנה בבקשה לקבל הארכה של 3 חודשים נוספים לשימוש במחסן הוועד.

החלטה

הועד המקומי מאשר פה אחד את המשך השימוש ע"י עגלת הקפה במחסן עד לסוף חודש אוגוסט. לא תתאפשר הארכה נוספת.

מיפוי צרכי היישוב מול ההרחבה החדשה

גידי עדכן כי מתקיים תהליך של מיפוי צרכים כולל של היישוב בהקשר להרחבה החדשה.
הוועדה המוניציפלית נמצאת בשלבים מתקדמים של תיקוף צרכי היישוב, ותגיע להציג את הממצאים לוועד המקומי בישיבה הבאה.

פינוי גושית/פסולת מעורבת מהמרכזים בקיבוץ הותיק

גידי עדכן כי בהתאם לתקציב הוועד המקומי, נקבע תקציב לפינוי גושית אחד לפני חג הפסח (אפריל), ואילו פינוי נוסף לפני ראש השנה (ספטמבר) יתבצע רק אם ישאר תקציב לאחר הפינוי הראשון. נכון למועד זה נוצל 50% מהתקציב.

עם זאת, השלכת גושית או פסולת מעורבת (שאינה גזם בלבד) במרכזים  שבקיבוץ הותיק  יוצרת בעיה תקציבית, שכן כל פינוי של חומר מעורבב מחויב במחיר מלא של פינוי גושית. במצב כזה, לא ישאר תקציב לפינוי נוסף של גושית בחודש ספטמבר.

אורית ביקשה להוסיף כי אי-פינוי של הפסולת המעורבת יוביל לכך שהמרכזים יישארו מלאים ומלוכלכים, דבר שיפגע באיכות החיים ובנראות אשר ישפיע בעיקרו על התושבים הגרים בסמוך למרכזים.

החלטה

הועד המקומי מאשר כי:

תבוצע הרמה של פסולת גזם בלבד במרכזים. במקומות שבהם הפסולת מעורבבת במידה שאינה מאפשרת את ההפרדה ע"י קבלן הפינוי  –לא יתבצע פינוי.

הועד יוציא מכתב נוקב לקהילה בליווי תמונות, ויכלול הבהרה לקהילה באשר למדיניות השימוש במרכזים, כחלק מאחריות הציבורית של כל תושב ותושב.

ייבחן נושא התקנת מצלמות, כולל בדיקת היתכנות להצבת מצלמות שיאפשרו זיהוי לוחיות רישוי לצורכי אכיפה ובניית מנגנון אכיפה.

3.2 עדכוני תרבות

תקציב תרבות

גלית עדכנה כי לפי הנתונים שהיא קיבלה מיוסי, תקציב יום העצמאות לשנת 2024 עמד על 15,000 ₪, בעוד שהעלות בפועל של אירועי עצמאות ויום הזכרון השנה הגיעה ל-37,000 ₪.
הפער בין התקציב המתוכנן לעלויות בפועל מצריך בחינה מחודשת של תקציב התרבות הכולל, והתאמות בהתאם ליכולת התקציבית.

לאור הנתונים, אירוע שבועות מתוקצב מחדש, תוך התחשבות בלקחים מתקציב אירוע העצמאות.

אירועי הקיץ מוקפאים לעת עתה, עד לבחינה נוספת של מצב התקציב.

יו"ר תרבות

בהמשך לשיחה של גלית עם דולב זוהר, דולב הודיעה כי היא אינה לוקחת על עצמה את תפקיד יו"ר התרבות. עם זאת, היא הביעה עניין לפתח תחום של הרצאות ומפגשי קהילה בעלי תוכן המותאם למבוגרים בשיתוף פעולה עם המרכז הקהילתי.

בהתאם לכך, כרגע אין יו"ר תרבות מכהן.
גלית ציינה כי בשלב זה אין כוונה למנות מחליף מיידי, ומבקשת להמתין עם מינוי נוסף לתפקיד עד להודעה חדשה.

ביטול ארוע יום העצמאות

גלית עדכנה כי לאור האופן שבו התקבלה ההחלטה על ביטול אירוע יום העצמאות (בעקבות מזג האויר החריג והשריפות באזור ירושלים), בוצע בועדת תרבות תחקיר פנימי והובהרו נהלי קבלת ההחלטות בנוגע לניהול אירועים. הובהר כי מנהל האירוע הוא הגורם המרכז את כלל הפעילות סביב האירוע, ורק הוא מוסמך לקבל החלטות בנוגע לביטול אירוע  – ולא אף גורם אחר.

בעקבות ביטול האירוע הרשמי, הייתה התגייסות מרשימה ומרגשת של תושבים רבים, אשר הגיעו וסייעו בארגון אירוע חלופי ברחבת בית התרבות. למרות האתגרים והזמן הקצר, האירוע התקיים בהצלחה והייתה אווירה קהילתית נעימה וחמה.

הנצחה

אורן יפנה ללימור לגבי ריכוז נושא ההנצחה בישוב.

מצלמות במבני הנעורים/החינוך הבלתי פורמאלי

מתת העלתה בקשה לבדוק את האפשרות להתקנת מצלמות בתוך מבני הנעורים.
הוועד סיכם כי הנושא ייבדק תחילה מהבחינה החוקית, ובהתאם לכך, תיבחן האפשרות מול דימה להתקנה בפועל.


כותבת הפרוטוקול: אורית קיסרי, מנהלת ישוב, ועד מקומי בחן

דילוג לתוכן